Hur pratar du med dina kunder?
Hur pratar du med dina kunder?
En tidig morgon på bilverkstaden och en liten kö har uppstått, strax efter att dörren har öppnats av en sen bilmekaniker. Trots kön fortsätter bilmekanikern att prata i telefonen. Av innehållet i samtalet förstår vi att han pratar med sin mamma eller någon annan närstående. En jäktad kvinna ber honom att sluta prata i telefonen och ägna sig åt oss som väntar. Mekanikern vänder sig till kvinnan och utbrister, – Ser du inte att jag är upptagen i telefonen?
En annan av de väntade kunderna utbrister spontant. Nej vi ser inte att du är upptagen, men vi förstår att här servar vi kanske bilar, men inte människor!
En annan mekaniker dyker upp och frågar vad som händer. Kvinnan säger, –
Det händer ingenting, men kan du hjälpa oss, så att vi kan lämna våra bilar till er och komma iväg våra jobb, vi har kunder som väntar.
Mekanikern småler och frågar, vem var först.
Vi vet alla att vi förväntas prata med kunder ibland. Några av oss gör det mer än andra, men frågan är om någon har pratat med oss HUR vi pratar med kunder?
Alla människor lär sig att prata genom att härma andra och på den vägen är det. Vi är övertygade om att prata med andra människor, även kunder kan vi redan.
Det är först när det blir besvärligt att prata med andra som problemen kommer och då får psykologerna och terapeuterna hjälpa till. De har skaffat sig kunskapen och den kunskapen finns tillgänglig även för oss
vanliga människor.
En av metoderna vi jobbar med i rollen som Affärs-PT kallas för Motiverande Samtal eller MI (Motivational Interviewing) på engelska. En samtalsmetod som fungerar utmärkt även i affärslivet.
Hör av dig när du vill veta mer
Farbror Joakim
Joakim Harping
Du når mig på 070-582 44 63
Oss andra hittar du på www.affarspt.se