Böcker
Affärsakademien genomför rullande undersökningar, research och utredningsuppdrag. Som ett direkt resultat av dessa uppdrag har ett antal böcker producerats vuxit fram. Ambitionen är att samla ny kunskap i lättillgängliga format som både inspirerar och snabbt kommer till anvädning.
Böckerna finns att köpa hos affärsakademien. Du beställer dem genom att skicka ett mail till joakim@affarsakadien.se eller genom att ringa 070-582 44 63
Den Lojala Medarbetaren
Medarbetaren, Myterna och Elefanten i Rummet
Det handlar om lönsamhet, lärande och utveckling. Lojala medarbetare är inte någon garanti för lönsamhet. Forskning från bl.a. Harvard Business School kan däremot konstatera av de mest lönsamma företagen, oavsett bransch har en förmåga att behålla duktiga medarbetare längre än andra.
Vi ville veta vad det är som gör att den enskilde medarbetaren väljer att stanna kvar hos sin arbetsgivare och letade i forskningsvärlden utan att hitta svaret. Vi hittade massor av forskning inom ledarskap, emplye brandning och rekrytering. Och en hel del om varför medarbetaren väljer att sluta sin anställning, men ingenting om vad som får medarbetare att stanna.
Då valde vi att gå till källan. Att fråga just duktiga medarbetare i framgångsrika företag och organisationer vad som krävs för att medarbetaren skall välj att stanna kvar.
Boken bygger på intervjuer med över 130 duktiga medarbetare i över 60 svenska organisationer. Det är en blandning av stora internationella företag, mindre företag och organisationer inom såväl privat som offentlig sektor. Vi ställde frågan:
”Vad tycker du att din arbetsgivare skall göra för att du skall välja att vara kvar och utvecklas”
Svaren finns i boken. Som är indelad i tre avdelningar
- Varför boken skrivs och hur undersökningen har gått till
- Vad vi hittade
- Vad man som arbetsgivare och anställd kan göra
Bokens övergripande målsättning är att vara en vägledning med reflektioner, idéer och verktyg för att hitta en optimal och kontrollerad personalomsättning
Vi skrev boken utifrån medarbetarperspektivet
- Talar om Varför det är viktigt att behålla sina viktiga medarbetare.
- Berättar Vad som är viktigt för att behålla sina viktiga medarbetare
- Talar om Hur verksamheten kan jobba med att behålla sina viktiga medarbetare
”Den enda gemensamma nämnaren för extremt lönsamma företag är förmågan att behålla rätt kunder och medarbetare över tid”
James L Heskett
UPS Foundation Professor Emeritus at the Harvard Business School
Boken finns att köpa hos BoD, Adlibris och Bokus
Vill du köpa många böcker ta kontakt med Joakim joakim@affarsakademien.se.
Så gjorde vi när vi skrev boken
Vi genomförde projektet enligt forskningsmetoden ”The Grounded Therory”
- The Grounded Theory är en forskningsmetod som utvecklats inom medicinsk sociologi och används inom många andra forskningsområden, exempelvis företagsekonomi och pedagogik.
- The Grounded Theory är en form av empirisk forskning som har iakttagelser av verkligheten som den enda källan till kunskap.
- The Grounded Theory är enligt sökning i olika databaser världens mest citerade forskningsmetod för att analysera kvalitativa data från marknadsföring till omvårdnad
Vi utgick ifrån frågeställningen
- ”Vad kan, bör och ska arbetsgivaren göra för att den rätta medarbetare ska välja att vara kvar och utvecklas?”
- Vi har genomfört över 130 djupintervjuer i tre steg.
- Kriterierna växte fram och testas kontinuerlig om och om igen.
De intervjuade
- Är anställda i framgångsrika företag och organisationer
- Har varit anställda minst 3 år.
- Är prioriterade hos sin arbetsgivare.
Vi som skrev boken
Joakim Harping 070-582 44 63
Johan Brandt 070-637 00 53
Myten om den lojala kunden
En bok om kundförvaltning
Det finns många myter om och kring kundlojalitet. Boken bygger dels på forskning om lönsamhet från bl.a. Harvard Business Scholl och dels på 1000 intervjuer med kunder som svarat på frågan; Vad tycker du att din leverantör borde gör för att du skall stanna kvar som kund och köpa mer?
Pris 375 kr
Beställ via mail joakim@www.affarspt.se eller via telefon 070-582 44 63
Nu genomför vi bokprojektet”Myten om den lojala medarbetaren”.
Den bygger på intervjuer som framförallt svarar på frågan:
”Vad är det som gör att en bra medarbetare väljer att stanna kvar och att utvecklas hos sin arbetsgivare?”
Bokens övergripande målsättning:
Att vara en vägledning med reflektioner, idéer och verktyg för att hitta en optimal och kontrollerad personalomsättning
Vi skriver boken därför att det inte finns någon bok som utifrån medarbetarperspektivet
- Talar om Varför det är viktigt att behålla sina viktiga medarbetare.
- Berättar Vad som är viktigt för att behålla sina viktiga medarbetare
- Talar om Hur verksamheten kan jobba med att behålla sina viktiga medarbetare
”Den enda gemensamma nämnaren för extremt lönsamma företag är förmågan att behålla och utveckla befintliga kunder, medarbetare och leverantörer.”
James L Heskett
UPS Foundation Professor Emeritus at the Harvard Business School
Så här skriver vi boken
Vi genomför projektet enligt forskningsmetoden ”The Grounded Therory”
- The Grounded Theory är en forskningsmetod som utvecklats inom medicinsk sociologi och används inom många andra forskningsområden, exempelvis företagsekonomi och pedagogik.
- The Grounded Theory är en form av empirisk forskning som har iakttagelser av verkligheten som den enda källan till kunskap.
- The Grounded Theory är enligt sökning i olika databaser världens mest citerade forskningsmetod för att analysera kvalitativa data från marknadsföring till omvårdnad
Vi utgår ifrån frågeställningen
- ”Vad kan, bör och ska arbetsgivaren göra för att den rätta medarbetare ska välja att vara kvar och utvecklas?”
- Vi genomför c:a 100 djupintervjuer i tre steg.
- Kriterierna växer fram och testas kontinuerlig om och om igen.
De intervjuade
- Är anställda i framgångsrika företag och organisationer
- Har varit anställda minst 3 år.
- Är prioriterade hos sin arbetsgivare.
Vi som skriver boken
Joakim Harping 070-582 44 63
joakim@www.affarspt.se www.affarsakademin.se
Johan Brandt 070-637 00 53
brandtmotivation1@outlook.com www.motivationsinstitutet.se
Vi räknar med att boken kommer ut under hösten 2023